خرابي سيستم ديجيتال كنترل پرواز
به تاريخ 20 دسامبر 2004، سرخلبان ارشد آزمايشگر شركت لاكهيد مارتين، اجازهء برخاست از باند پايگاه هوايي Nellis در لاسوگاس را دريافت ميكند و استيك كنترل گرانقيمتترين و پيشرفتهترين هواپيماي جنگندهء تاريخ جهان يعني F/A-22 Raptor را به عقب ميكشد تا هواپيما پس از مدتي دويدن روي باند، از زمين كنده شود. لحظاتي بعد، سطوح كنترلي سمت چپ هواپيما، به علل نامعلوم قفل ميكند، دماغة رپتر به سمت پائين پيچ و تاب خورده و هواپيما به شدت غيرقابل كنترل ميشود. خلبان به ناچار دستهء پرتاب كنندهء صندلي را ميكشد و در كمتر از چند ثانيه، جنگندهء فوق پيشرفتهء 258 ميليون دلاري با شدت هرچه تمام در انتهاي باند نظامي و در 8 مايلي باند فرودگاه غیرنظامی لاس وگاس، به زمين كوبيده ميشود.
.
.
مسئولین به شدت به دنبال علت حادثه ميگردند؛ اما تكنسينهاي باتجربهء نيروي هوايي، بسيار زودتر از كارشناسان لاكهيد مارتين، به علت حادثه پي ميبرند: خرابي سيستم پرواز با سيم يا Fly By Wire ! كارشناس ارشد و آناليست سيستمهاي هوافضا – ريچارد آبولفيا – ميگويد: «هواپيما به دليل ايراد اساسي نرمافزار سيستم FBW از ابتدا به سمت چپ متمايل شد؛ ... سيستم كنترلي هواپيما، واقعن كشنده است.» با اين حال، اين آخرين مورد از خطاهاي فاحش رخ داده در رپتر نبود. اين هواپيما پس از گذشت دو دهه از برنامهء توليدش، بيش از 72 ميليارد دلار خرج روي دست ماليات دهندگان آمريكايي گذاشته است و اين مبلغ، 55 ميليارد دلار بيشتر از هزينهء پيشبيني شده در بودجهء اوليهاش ميباشد. به همين دلايل، پنتاگون تصميم گرفت به جاي 350 فروند، تنها 180 فروند را سفارش دهد.
.
.
بازنشدن کاناپی
تاريخ: 10 آوريل 2006
مكان: پايگاه هوايي Langley در ويرجينيا
يكي از مضحكترين حادثهها براي جنگنده اف-22 كه در نوع خود جالبترين است، منجر به حبس 5 ساعته خلبان اين هواپيماي 258 ميليون دلاري در كابين شد. اين حادثه در تاريخ 10 آپريل 2006 هنگامي رخ داد كه بعد از يك پرواز روزانه و بازگشت به پايگاه خلبان متوجه شد كه كاناپي اين هواپيما باز نميشود! انجام تمام راهكارهاي موجود از سوي خلبان و پرسنل فني هم ثمربخش نبود و سرانجام تصميم به برش شيشه كاناپي براي خروج خلبان گرفته شد! علت اين حادثه از سوي مسئولان نيروي هوايي مورد بررسي قرار گرفت و بنا بر اعلام ابتدايي مسئولان، نقص جدي در سيستم باز و بسته شدن كاناپي خلبان، علت بروز اين گرفتاري بوده و به احتمال بسيار بايد اين سيستم بهسازي يا بازسازي كامل شود كه بسيار هزينهبر خواهد بود. شما را به ديدن عكسهاي اين حادثه دعوت مينمايم. اميدوارم مورد توجه قرار گيرند:
.
.
بازنشدن کاناپی
تاريخ: 10 آوريل 2006
مكان: پايگاه هوايي Langley در ويرجينيا
يكي از مضحكترين حادثهها براي جنگنده اف-22 كه در نوع خود جالبترين است، منجر به حبس 5 ساعته خلبان اين هواپيماي 258 ميليون دلاري در كابين شد. اين حادثه در تاريخ 10 آپريل 2006 هنگامي رخ داد كه بعد از يك پرواز روزانه و بازگشت به پايگاه خلبان متوجه شد كه كاناپي اين هواپيما باز نميشود! انجام تمام راهكارهاي موجود از سوي خلبان و پرسنل فني هم ثمربخش نبود و سرانجام تصميم به برش شيشه كاناپي براي خروج خلبان گرفته شد! علت اين حادثه از سوي مسئولان نيروي هوايي مورد بررسي قرار گرفت و بنا بر اعلام ابتدايي مسئولان، نقص جدي در سيستم باز و بسته شدن كاناپي خلبان، علت بروز اين گرفتاري بوده و به احتمال بسيار بايد اين سيستم بهسازي يا بازسازي كامل شود كه بسيار هزينهبر خواهد بود. شما را به ديدن عكسهاي اين حادثه دعوت مينمايم. اميدوارم مورد توجه قرار گيرند:
.
خلبان جنگندهء اف22 به شماره سريال 041 – 03 به تاريخ 10 آوريل 2006، درون كابين گير افتاده است!
.
نوارچسبهاي سفيدرنگي بر روي كاناپي نصب ميشوند تا هدايتگر محل برش شيشه باشند
.
گروه نجات، عمليات برش كاناپي را آغاز ميكنند!
.
گروه نجات، خلبان اف22 را پس از برش شيشهء كاناپي، از درون جنگنده خارج ميكنند. پس از بررسي و آزمون راههاي گوناگون، برش كاناپي، آخرين روشي بود كه ناچار شدند آن را بكار گيرند.
.
خردهريزها و آشغالهاي برجاي مانده از برش كاناپي، در جاي جاي داخل كابين و روي صندلي اف22 پراكنده شدهاند.
.
آشغال و خردهريزهاي ناشي از برش كاناپي بر روي صفحهء تابندهء نورهاي نمايشگر سربالا
.
خلبان جنگندهء اف22 به شماره سريال 041 – 03 به تاريخ 10 آوريل 2006، درون كابين گير افتاده است!
.
نوارچسبهاي سفيدرنگي بر روي كاناپي نصب ميشوند تا هدايتگر محل برش شيشه باشند
.
گروه نجات، عمليات برش كاناپي را آغاز ميكنند!
.
گروه نجات، خلبان اف22 را پس از برش شيشهء كاناپي، از درون جنگنده خارج ميكنند. پس از بررسي و آزمون راههاي گوناگون، برش كاناپي، آخرين روشي بود كه ناچار شدند آن را بكار گيرند.
.
خردهريزها و آشغالهاي برجاي مانده از برش كاناپي، در جاي جاي داخل كابين و روي صندلي اف22 پراكنده شدهاند.
.
آشغال و خردهريزهاي ناشي از برش كاناپي بر روي صفحهء تابندهء نورهاي نمايشگر سربالا
.
اف-22 و گرما
نيروی هوايی ايالات متحده به دنبال راهکاري است که جنگندههای اف-22 بتوانند برای مدت زمان طولانيتری با موتور و آويونيك روشن (Standby) بر روی باند پايگاههاي هوايي مناطق بسيار گرم همچون عراق و افغانستان، آماده برای عمليات باقي بمانند. جالب است بدانيد كه در دمای بالاتر از 49 درجه سلسيوس پس از گذشت 44 دقيقه، بيشتر سامانههاي الكترونيكي اف-22 شروع به از کار افتادن میکنند! بنابراين مدت زمانی طول میکشد تا بتوان پرنده را دوباره آمادهء پرواز كرده و عملياتي نمود؛ البته در طول پرواز به دليل وجود جريان هوا چنين مشکلی وجود ندارد.
.
.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر